Punten Noxxa

Assalamualaikum, rasa dah lama tak menulis. Semenjak PKP ni makin rajin lah kita ni memasak. Btw lupa lah selama tulis blog ni guna ganti diri kita/aku/saya? Malas nak cek balik post lama hahahha. So, sebab PKP ni, maka berhasrat nak menulis balik. So, aku guna ganti nama aku jelah ye. Lebih mesra dengan audience gituwwww. 


Done membebel mukadimah, disebabkan diri ini yang suka memasak tetapi nak cepat. Maka Noxxa sangat difully utilizekan ya. Dari jadi tukun baik kita guna kan. Beli mahal- mahal. Sayang kalau tak guna. Okay, nak dijadikan cerita masa sahur haritu, ayah aku request Punten Jawa, Pernah dgr tak ? Ha jomlah tengok resepi terus. Guna Noxxa sahaja. Mudah. 

    RESEPI PUNTEN

    3 pot beras
    6 cawan cecair (santan + air)
    1 sudu kecik garam

    HP 35 Min

Cara-cara:

Bentukkan/ kepal2 dengan tangan. Make sure pakai sarung tangan tauuuuu. Aku pakai plastik kuih tu. Kepal2 pakai tangan.  Basically, Punten ni macam nasi lemak yang lembik dan di kepal2kan. 

Kepalkan masa panas2. Kalau nasi dah sejuk susah nak kepalkan nanti berderai. 


BAHAN SAMBAL PUNTEN
Bahan di bawah di kisar

3 batang cili hijau
2 batang cili merah
10 batang cili padi
2 biji bawang besar
5 ulas bawang puteh
Secukup rasa garam dan gula sedikit
Sedikit ikan bilis

Cara-cara:
1. Set kan stir fry dan masukkan sedikit minyak
2. Masukkan semua bahan kisar dan stir fry kan sampai kering. 

So, terjadilah Punten kita serta sambal nya. Rendang tu pun guna Noxxa. Tapi dah pernah share dulu dalam posting lain. Selamat mencuba :)




Comments

Popular posts from this blog

SAGU GULA MELAKA NOXXA

PULUT KUNING NOXXA BERSAMA RENDANG AYAM / DAGING

MASAK LEMAK CILI PADI NOXXA